Circuit Zolder

Deldiche Racing pakt titel met klinkende zege in seizoensfinale Belcar Endurance Championship 2016

Deldiche Racing pakt titel met klinkende zege in seizoensfinale Belcar Endurance Championship 2016

Het American Festival Nascar Finals op Circuit Zolder was een schot in de roos. Het talrijk opgekomen publiek zag hoe Deldiche Racing voor de vierde keer dit seizoen zegevierde en daarmee tevens beslag legde op de titel in het Belcar Endurance Championship 2016.

Luc De Cock, Sam Dejonghe en Tim Joosen behielden bij de start de koppositie, nadat laatstgenoemde het team uit Ternat gisteren reeds de pole had bezorgd, en vermeden tijdens de wedstrijd over 125 minuten alle valkuilen om uiteindelijk als eerste onder het zwart-wit geblokt te rijden. De mannen van de Norma hadden één rondje voorsprong op de Wolf GB08 van het Bas Koeten Racing met Stienes Longin, Thomas Piessens en Sven Van Laere en twee op de PK Carsport-Wolf GB08 van het duo Bert Longin en Christoff Corten, die voor de eerste keer achter het stuur zat van zo’n Sportscar.

Voor de start van de seizoensfinale stonden Deldiche Racing en MExT Racing Team ex aequo in de puntenstand; geen van beide teams kon zich dus een fout veroorloven in hun jacht op de titel van Belgisch Kampioen. Deldiche Racing deed bovendien een beroep op de pijlsnelle RACB National Team-rijder Sam Dejonghe om Luc De Cock en Tim Joosen te vervoegen, een beslissing waardoor Dejonghe in vier wedstrijden aan de start verscheen. Hierdoor wordt de Antwerpenaar mee opgenomen in het eindklassement en behaalde hij zo zijn eerste Belgische titel uit zijn carrière. Voor De Cock en Joosen is het de tweede Belgische kroon. De ondertussen 63-jarige De Cock werd in de jaren '70 Belgisch Super VW-kampioen en Joosen, zoon van, greep exact 20 jaar geleden de titel in de Peugeot 106 Trophy in de Belgian Procar.

"Dit is een fantastisch gevoel om na zo'n zwaar seizoen zowel als algemeen kampioen als kampioen in Belcar 2 gehuldigd te worden", lachte Luc De Cock aan het podium. "Het kampioenschap zit zeer goed in elkaar en ook de normtijd is voor mij een fantastisch gegeven. Door die normtijd blijft de kop van het veld bij elkaar en introduceert men tegelijkertijd een tactisch ingrediënt in de race. Ik kan je garanderen dat het aan boord van onze Norma M20 FC niet eenvoudig is om die tijd te respecteren. Als je bijvoorbeeld in het begin van de ronde wat tijd verliest, bijvoorbeeld bij het dubbelen, moet je nog stevig pushen om überhaupt aan de normtijd te geraken. We gaan nu van deze titel genieten en volgend jaar tekenen mij sowieso present om deze eerste Belgische Belcar-titel te verdedigen en ook weerwraak te nemen op het verlies in de 24 Hours of Zolder. Daar zou ik graag opnieuw met Tim en Sam samenspannen, want wij hebben getoond dat we een snel en homogeen trio vormen.”

Bij MExT Racing Team zagen we, ondanks het mislopen van de algemene titel met slechts drie punten (879 punten t.o.v. 882 voor Deldiche Racing) toch tevreden gezichten.

"We hebben gestreden voor wat we waard waren vandaag en bovendien pakken we de titel in Belcar 1", blikte Xavier Stevens terug. “Als Deldiche Racing deze wedstrijd uit de problemen bleef, werd het voor ons zeer moeilijk om de algemene titel te behalen, dat wisten we op voorhand. Het was voor ons een zeer goed jaar en dan denken we ook aan onze tweede plaats in de 24 Hours of Zolder!"

De Ferrari 458 Challenge van Frank en Hans Thiers finishte als tweede, voor de Speedlover Porsche 991 van Jean-Pierre Verhoeven en Guy Verheyen.

In Belcar 3 zagen we een felle strijd tussen de BMW M235i Racing Cup's van Erik Qvick en Guillaume Dumarey. Beide heren werkten de race over 125 minuten in hun eentje af en Qvick leek in de openingsfase de bovenhand te hebben, maar via een finale eindsprint was het toch Dumarey die het laken naar zich toe trok en zich ook meteen verzekerde van de titel in de klasse. De VGL Racing Saker RapX van Ronald Thienpont en Luc Branckaerts mocht mee op het podium.

In Belcar 4 zegevierden Steve Vanbellingen en zijn Nederlandse teamgenoot Wiebe Wijtzes. Na de pech in het begin van het seizoen, eindigen ze het seizoen 2016 met een zege in Belcar 4 en eveneens de titel. De Beliën Motorsport BMW 120 Diesel van Dimitry Cuyvers en Patrick Beliën eindigde als tweede, voor de R&J Motorsport BMW M3 van Niels De Kerpel en Roland Van Asch.

In Belcar 5 ging de winst naar de familie Donniacuo in hun BMW Clubsport van het GD Sport voor de vierde keer dit seizoen, voor het exemplaar van Eric Sliphorst, Carlo Izelaar en Mick De Jonge en de BMW Compact van Ken Ceuppens en Wim Geeraerts. Kampioenschapsleiders Jimmy De Breucker en Bart Van Haeren moesten na ongeveer een uur wedstrijd de handdoek werpen met een stuk differentieel en zien daardoor hun koppositie in de tussenstand in rook opgaan. In de eindstand krijgen we een ex aequo tussen CK Mechanics – die de vertrouwde BMW Clubsport verruilden voor een E46 Compact - en Offenga Racing, maar dankzij de 2de plaats in deze finale gaat de titel naar de Nederlandse bemanning van de #27.

Uitslag :

1.De Cock-Joosen-Dejonghe, Norma M20 FC, 76 ronden ; 2. Longin-Piessens-Van Laere, Wolf GB08, 75 ronden; 3. Longin-Corten, Wolf GB08, 74 ronden; 4. Wauters-Stevens, Porsche 991, 1ste Belcar 1, 26.856; 5. Thiers-Thiers, Ferrari 458 Challenge, 73 ronden; 6. Verheyen-Verhoeven, Porsche 991, 29.073; 7. Vanbellingen-Wijtzes, BMW M3 GTR, 1ste Belcar 4, 72 ronden; 8. Dumarey, BMW M235i Cup, 1ste Belcar 3, 70 ronden; 9. Qvick, BMW M235i Cup, 69 ronden; 10. Beliën-Cuyvers, BMW 120d, 52.028; 11. Thienpont-Branckaerts, Saker RAPX,  1.00.451 ; 12. Rasse-Lagrange, BMW M235i Cup, 1.12.896 ; 13. Redant-Vanneste, BMW M235i Cup, 68 ronden ; 14. Vannerum-Vannerum-Behets, BMW M235i Cup, 35.953 ; 15. Werckx, BMW M235i Cup, 52.725 ; 16. Tuytte-Verhaeren, BMW M235i Cup, 66 ronden ; 17. Verhoeven-Verhoeven, BMW M3 GTR, 1.16.158; 18. Gillion, BMW M235i Cup, 65 ronden; 19. Donniacuo-Donniacuo-Donniacuo, BMW Clubsport, 1ste Belcar 5, 63 ronden; 20. Sliphorst-Izelaar-De Jonge, BMW Clubsport, 1.37.940; 21. Ceuppens-Geeraerts, BMW E46 Compact, 2.07.420; 22. Liljeström-Uylenbroeck, BMW Clubsport, 62 ronden; etc.