Circuit Zolder

Persberichten

  • 24 Hours of Zolder: Een commercieel en sportief hoogtepunt op de kalender

     

    Persbericht (voor onmiddellijke publicatie) – 11.02.2014

     

     

     

    De 24 Hours of Zolder 2014 knopen opnieuw aan met de traditie van een open race, de traditie die de Limburgse uithoudingsklassieker groot heeft gemaakt. Quasi standaard wagens die het opnemen tegen GT-wagens, was eens de gouden formule en de editie 2014 knoopt daar weer volledig mee aan, met bovendien de schitterende open sportprototypes als bijkomende kanshebbers op de zege. De wagens die deze terugkeer naar de bron perfect belichamen, zijn de bolides uit de BMW Clubsport. In 2013 bewees het vijftal Kristof De Neef, Pedro Bonnet, Guido Werckx, Olivier Hermans en Johan Caeldries met een elfde plek al dat de BMW Clubsport een prima uithoudingswapen is. Tijd voor een kort gesprek met de promotor van de BMW Clubsport Trophy: Jan Horemans.

     

    1. Jan, welke lessen trokken jullie uit de eerste deelname in 2013? 

     

    “We deden het bij ons debuut zeker al goed, met een klassering aan de poort van de top 10. De wagen was zeer betrouwbaar, de rijders maakten geen fouten en de som van beide is het bewijs dat men geen honderdduizenden euro’s moet spenderen om een knap resultaat neer te zetten. Bovendien biedt de etmaalrace van Zolder een prima platform om teampartners en sponsors bij de autosport te betrekken. Last but not least is er een zeer sterke mediareturn, wat uiteraard voor sponsors en partners zeer belangrijk is en dat alles, ik herhaal het, zonder grote bedragen.”

     

    2. Waarom nemen jullie de 24 Hours of Zolder nu in de kalender 2014 van de BMW Clubsport Trophy op?

     

    “Voor ons vormt het een commercieel en sportief hoogtepunt op de kalender. Dat legde ik daarnet al uit. Bovendien is het logisch dat een 24-uursrace veel rijgelegenheid biedt, waardoor het kampioenschap ook nog spannender wordt. Ook de medewerkers van de teams kunnen hun werk extra in de verf zetten, door bijvoorbeeld snelle pitstops, een goede strategie of hecht teamwerk.”

     

    3. Wat is de ambitie voor de editie 2014, gezien het nieuwe reglement? 

     

    “Vooreerst is de ambitie gericht op een zo hoog mogelijk aantal deelnemers uit onze BMW Clubsport Trophy aan de start te brengen. We hebben nu al 6 vroege vogels die zich ingeschreven hebben. Gezien er nog heel wat meer wagens met de kit van de BMW Clubsport Trophy uitgerust zijn, hoeft ‘6’ geen eindpunt te zijn. Logischerwijze zouden we dus graag dat aantal nog zien stijgen. Een tweede opzet is om met zoveel mogelijk wagens de eindmeet te bereiken, om nog maar eens aan te tonen hoe kwalitatief ons product is en zo de laatste twijfelaars over de meet te trekken… voor 2015. En waarom zou één van onze wagens ditmaal niet in de top 10 kunnen eindigen?”

     

    --

     

    Einde persbericht / Voor meer info

     

    Pascal Ursi, Marketing Manager Circuit Zolder

     

    pascal.ursi@circuit-zolder.be

     

  • 24 Hours of Zolder: De kaap van de 30 is gerond!

     

    Persbericht (voor onmiddellijke publicatie) – 05.02.2014

     

    De 24 Hours of Zolder 2014 knoopt opnieuw aan met de traditie van een open race, de traditie die de Limburgse uithoudingsklassieker groot heeft gemaakt. Quasi standaard wagens die het opnemen tegen GT-wagens, was eens de gouden formule en de editie 2014 gaat weer volledig die weg op, met bovendien de schitterende open sportprototypes als bijkomende kanshebbers op de zege. Ondertussen staan er 30 wagens op de voorlopige deelnemerslijst, een beter bewijs van de revival van de race kan er niet zijn. De keuze van promotor Circuit Zolder en Andy Jaenen om de financiële lat naar beneden te halen, speelt in deze evolutie een behoorlijke rol.

     

    Naast de beslissing om de GT1 tot GT3-wagens te bannen, werkte Andy Jaenen ook een teaser uit voor teams die vroeg inschreven.

     

    300 vrijkaarten en een gratis trainingsdag, gecombineerd met een voordeeltarief bij de inschrijving, maakte dat heel wat teams al hun inschrijvingsformulier en betaling in orde brachten”, aldus Andy Jaenen. “Nu geven we laatkomers nog een kans, met 200 vrijkaarten en een voordeeltarief tot en met 31 maart. Ik hoop zeker nog teams over de streep te trekken, om onze ambitie van 35 wagens te halen.

     

    Steve Vanbellingen, vorig jaar tweede in de 24 Hours of Zolder met de JR Motorsport BMW M3 Silhouette, is alvast opgetogen over het vernieuwde succes van de race in Limburg: “Ik vind dat werkelijk geweldig en het bewijst dat zij die achter de race zijn blijven staan, gelijk hebben. Er is in ons land plaats voor een tweede 24-uursrace, maar met andere budgeten dan vereist voor GT1 of GT3. Wij komen terug en gaan weer voor de zege vechten.

     

    Patric Derdaele, teameigenaar van het winnende Belgium Racing in 2013, ziet de evolutie ook met plezier gebeuren. “Uiteraard doet dat ons plezier, als Limburger, als autosportliefhebber en als deelnemer. Ons team gaat dit jaar weer voor de zege, we hebben twee wagens en als er gegadigden zijn, zelfs drie Porsche 911.”  

     

    Naast de GT’s en toerwagens of silhouetten, zien we ook al een aantal prototypes op de voorlopige inschrijvingslijst staan en één daarvan komt uit de stal van GH Motorsport. Glenn Haverals heeft alvast één gloednieuwe Tatuus voor de 24 Hours of Zolder klaargestoomd. “Ik hoop op nog meer open wagens en ik heb ook al echo’s uit Nederland dat er nog meer zouden bijkomen. Ook wij beschikken indien er interesse is, over een tweede Tatuus en zelfs een Porsche 911. Maar wij zijn ook heel blij met de nieuwe interesse voor de race!

     

    --

     

    Einde persbericht / Voor meer info

     

    Pascal Ursi, Marketing Manager Circuit Zolder

     

    pascal.ursi@circuit-zolder.be

     

  • Mathieu Gijbels bouwt 8m hoge starthelling voor BMX parcours op Circuit Zolder

    Circuit Zolder bouwt een olympische 8 meter hoge BMX startheuvel met het oog op de UCI BMX World Championships in 2015, het EK in 2014 en de Olympische spelen 2016. In november startte aannemer Mathieu Gijbels met de bouw van deze startheuvel die in januari 2014 klaar is voor gebruik. Deze investering van 180.000 euro zal van BMX Club Circuit Zolder het epicentrum van de BMX sport in Europa maken.

     

    Interview Marc Wauters, Cycling Manager Circuit Zolder

     

    “Dit is opnieuw een stap vooruit voor Circuit Zolder. Door de komst van de 8 meter startheuvel kunnen onze BMX’ers nu aansluiting vinden met de wereldtop”.

     

    Marc Wauters, naast sportdirecteur bij Lotto Belisol ook Cycling Manager bij Circuit Zolder, is uiteraard tevreden: ‘Het begon in 2008 met een volwaardige Lotto BMX-track en een promowedstrijd. In 2009 heb ik op Circuit Zolder een BMX-club opgericht, met beperkte middelen en veel wilskracht. Dit is een bekroning van jarenlang hard samenwerken met het bestuur van de BMX-club en Circuit Zolder.

     

    Marc, waarom was deze investering noodzakelijk?

     

    “Door het binnenhalen van het WK BMX 2015 zijn we erin geslaagd om de nodige financiële middelen bij elkaar te krijgen voor deze constructie. Samen met Topsport Vlaanderen, de KBWB, WBV en WBV-Limburg en enkele partners kunnen we dit project realiseren. Zo hebben wij met de 8m startheuvel een infrastructuur die conform de UCI-vereisten voldoet voor de wereldkampioenschappen-, Wereldbekers- en Olympische spelen BMX.

     

    In het verleden trokken onze toprijders naar het buitenland ter voorbereiding op een internationale wedstrijd. Daar konden ze wel trainen op een topparcours met een 8 meter startheuvel.
    Natuurlijk mochten we in de andere landen niet veel trainen omdat we anders te goed gingen worden. En daarnaast heb je nog de verplaatsings- en verblijfkost.

     

    Daarom is het een zegen dat wij via de komst van het WK BMX de overheid en federatie hebben kunnen warm maken om dit project mee te ondersteunen. Nu zitten we in volle eindspurt om dit project te finaliseren en de BMX-sport in Vlaanderen verder te laten groeien. Daarvoor zoeken we trouwens nog steeds belangrijke sponsors en partners.”

     

    Is die startheuvel dan een verplichting voor de organisatie van het WK BMX 2015?

     

    “De bouw van een 8 meter startheuvel is een verplichting om een WK BMX of Wereldbeker te kunnen organiseren. De oudere leeftijdsklassen junior en Elites moeten op deze startheuvel starten.

     

    Sinds de Olympische Spelen in 2008 (Peking), is BMX tot de olympische familie toegetreden waardoor het belang van zo’n 8m startheuvel alleen maar toenam. Nu wij het enige parcours in België zijn met zowel een 5m als 8m startheuvel zal de wereldtop nu ook bij ons komen trainen, mede door onze centrale ligging in Europa.”

     

    Is de start dan zo belangrijk?

     

     “De start is cruciaal. Wanneer je als rijder de hole shot (als eerste weg bent) kan nemen, heb je alle vrijheid om de juiste lijn te kiezen en hoef je geen rekening te houden met de andere rijders. Wist je dat de rijders aan het einde van de startheuvel zo’n 50km/h halen en op minder dan 1 sec beneden zijn? Op dit onderdeel wordt dan ook heel veel getraind, het is een reflex die een automatisme moet worden. De rijder met de snelste start maakt veel kans om als eerste de finish te halen.”

     

    Kunnen we concluderen dat het niveau in België gaat stijgen en we medailles kunnen halen?

     

    “De nationale ploeg BMX traint wekelijks bij ons en is heel enthousiast dat ze nu eindelijk geen verplaatsing meer van 300 km moeten doen naar de dichtstbijzijnde 8m startheuvel. Maar ook de professionele infrastructuur van Circuit Zolder (met o.a. douches, kleedkamers, opwarmzones) maakt dit project uniek.  Deze infrastructuur behoort tot de top 5 voor BMX-parcours in Europa en top 10 in de wereld.

     

    Met deze infrastructuur focussen we niet enkel op de oudere BMX rijders maar ook op het aanstormend talent. Ook zij kunnen nu de lat weer hoger leggen en zo verder groeien tot een echte Elite-rijder. En overwegen of ze voor de BMX-sport blijven kiezen, want pas vanaf nu zien de rijders duidelijk waar ze in de toekomst kunnen geraken. Zo hopen wij op het EK BMX dat we in april 2014 organiseren toch zeker enkele eerste plaatsen te kunnen halen. En ook op het WK BMX in 2015 willen we op het hoogste schavotje staan. Dat moet de ambitie zijn van ons allemaal! The sky is the limit”

     

    En wat zijn de volgende ambities of dromen voor Cycling Unit?

     

    “Ik ben samen met een sterk team volop bezig met het lobbyen voor een Limburgse overdekte Wielerpiste. Ik ben in mijn carrière als wielrenner constant diep moeten gaan en nu doe ik dit ook voor dit unieke project, alles voor die ene velodroom in Limburg. Mijn passie doorgeven aan de jeugd om zo kansen te creëren voor de toekomstige wereldkampioenen.

     

    De wielerpiste zou op het domein van Circuit Zolder komen. Een volwaardige ovaal van 250 meter zoals in Gent maar dan met ruimere bochten. De wielerpiste in Gent is zo vaak bezet dat de profrenners uit Limburg en aanpalende provincies er amper kunnen trainen. Ook voor de jeugd is zo'n pistetraining erg nuttig in de wintermaanden.

     

    Toen ik destijds prof was, ben ik zelden op een wielerpiste gaan rijden. Als je drie uur in de wagen richting Gent moet zitten, is de zin snel over. Circuit Zolder ligt vlak bij het Klaverblad en is dus zeer goed bereikbaar voor een grote groep wielrenners. In de zomer gebruiken we de buitenpiste in Peer en het Circuit zelf voor het Avondfietsen. En in de winter kan die grote groep wielerfanaten op de indoorpiste veilig fietsen. Het zou een perfecte aanvulling betekenen in het totaal fietsverhaal van de provincie Limburg en Circuit Zolder.”

     

    De officiële inhuldiging van de startheuvel vindt plaats in maart 2014.

     

    Facts & Figures Aannemer: Mathieu Gijbels

    - Budget: 180.000 euro

    - 25 ton staal

    - 257m² dek waar de rijders van rijden

    - 8m hoge constructie

    - 325m² gevelbeplating

    - 40 % hellingspercentage

     

    For English version contact Gil De Vis, Circuit Zolder

     

    Voor meer info:

    Circuit Zolder
    Gil De Vis: gil.devis@circuit-zolder.be
    Event Director
    Tel: 011 85 88 74
    GSM: 0474 55 19 82

    Mathieu Gijbels
    Kristien Moelans: Kristien.Moelans@Gijbels.be
    Marketeer
    Tel: 011 89 819 132
    GSM: 0495 59 52 26 

     

     

  • Blancpain GT Series doen op 11 en 12 oktober Circuit Zolder aan

    De Belgian Masters op Circuit Zolder krijgen in 2014 een internationale serie op bezoek als schitterende kers op de taart van het komende autosportseizoen. De Blancpain GT Series doen op 11 en 12 oktober de Limburgse omloop aan, als voorlaatste meeting van het seizoen, enkele weken voor de afreis naar de finale in Baku.  

     

    Racen met exclusieve GT racewagens op Circuit Zolder, het is een jarenlange traditie. Ook in 2014 zullen de talrijke fans van deze schitterende bolides dus van het spektakel kunnen genieten. In de loop van het enorme succes van de Blancpain Endurance Series, heeft SRO, in samenwerking met de wereldvermaarde Zwitserse horlogemaker Blancpain, beslist om ook een sprintserie te lanceren. Ook onder de nieuwe vorm en naam blijft Circuit Zolder een vaste trekpleister voor de serie van SRO.  

     

    “Zolder heeft altijd een belangrijke rol gespeeld in de loop van de SRO series”, geeft Stéphane Ratel, de stichter en CEO van de SRO Motorsports Group zijn visie. “De omloop was gastheer voor de meeste van onze series en ik ben dan ook zeer verheugd dat we er ook met de nieuwe Blancpain GT Series te gast zullen zijn. De toeschouwers komen traditioneel massaal naar de omloop voor de finale van het seizoen en we hopen dat het in 2014 niet anders zal zijn.”  

     

    “Natuurlijk zijn wij ook verheugd met de kalender van de Blancpain GT Series, dat spreekt voor zich. SRO Motorsports Group en Circuit Zolder hebben een jarenlange samenwerking en die zetten we met veel autosportplezier door”, aldus Algemeen Directeur van Circuit Zolder Thierry Deflandre.   

     

    "Dat is uitermate goed nieuws", aldus kersvers FIA GT Series kampioen en Audi fabrieksrijder Laurens Vanthoor. "Zolder verdient een internationale meeting met uitstraling en voor mij is het goed nieuws dat ik in mijn achtertuin, letterlijk, mijn titel kan verdedigen. Voor eigen publiek rijden, is altijd zeer motiverend."     

     

    De datum van afspraak is 11 en 12 oktober, tijdens de Belgian Masters, het weekend ook van de finale van het Belgian Racing Car Championship. Op het programma van de Blancpain GT Series staan twee intens bevochten races van 60 minuten. Het spreekt dus voor zich dat de toeschouwers weer waar voor hun geld zullen krijgen. Uiteraard zullen de races van de Belgian Masters ook meetellen voor de Belcar 5000 2014! 

       

     

    --

     

    Einde persbericht / Voor meer info

     

    Pascal Ursi, Marketing Manager Circuit Zolder

     

    pascal.ursi@circuit-zolder.be